انواع سوختگی همراه با درمان گرداوری شد

انواع سوختگی همراه با درمان

 

سوختگی نوعی آسیب به گوشت یا پوست میباشد که بر اثر گرما، برق، مواد شیمیایی، اصطکاک یا پرتو به وجود می‌آید و سوختگی‌هایی که تنها بر سطح پوست اثر می‌گذارند را سوختگی‌های سطحی یا سوختگی‌های درجه اول نامیده ، سوختگی با ضخامت نسبی یا سوختگی درجه دوم  کههنگامی اتفاق می‌افتد لایه‌های زیرین پوست آسیب دیده باشد و در سوختگی با ضخامت کامل یا سوختگی درجه سوم  هم تمام لایه‌های پوست آسیب می بینند که درمان در این مرحله بسیار دشوار بوده و بیشتر به مرگ افراد می انجامد.

 

علائم و نشانه های سوختگی

ویژگی‌های سوختگی به عمق و شدت سوختگی آن بستگی دارد و  در سوختگی‌های سطحی فرد آسیب دیده دو یا سه روز درد میکشد و در طول روزهای بعدی پوست ناحیه‌ای که دچار سوختگی شده کنده شده و کسانی که از سوختگی‌های شدیدتر رنج می‌برند، بیشتر از فشار روحی نارضایتی شکایت دارند تا از درد ناشی از سوختگی ان ،  کسانی  که دچار سوختگی‌های با ضخامت کامل میشوند ممکن است حتی  به طور کامل نسبت به سوزن زدن یا لمس خفیف بی تفاوت شوند

اگرچه سوختگی‌های سطحی به رنگ قرمز گرویده میشود، سوختگی‌های شدید ممکن است به رنگ صورتی، سفید یا سیاه دربیاید، سوختگی‌های اطراف دهان یا سوختگی سطحی موهای داخل بینی می‌تواند نشانگر سوختگی مجاری تنفسی شود، اما این یافته‌ها قطعی نبوده است.

نشانه‌های نگران کننده تر درمورد سوختگی شامل این موارد است: تنگی نفس، گرفتگی صدا و صدای گوشخراش یا خس خس سینه. خارش در طول فرایند بهبود طبیعی است و در ۹۰٪ افراد بالغ و تقریباً در همه کودکان اتفاق می‌افتد و ممکن بوده که در مورد آسیب‌های ناشی از برق، احساس کرختی یا مور مور برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و ممکن است سوختگی‌ها اختلالات عاطفی و روانی را حتی به همراه داشته باشد وبطورکلی تماس پوست  با آتش ، سوختگی با گاز، برق و یا مواد شیمیایی، آفتاب سوختگی،سوختگی بر اثر جراحی با لیزر و ... تماس پوست با وسایل داغ مانند فر، ماهی تابه و ... اشعه ، بخار، آب داغ و روغن داغ میتواند پوست را ملتهب کند.

علائم سوختگی درجه اول: قرمزی پوست ، درد و ورم

علائم سوختگی درجه دوم: تاول ، ورم ، کنده شدن پوست همراه با درد شدید

علائم سوختگی درجه سوم:درد شدید ، سوختگی پوست به همراه بی حسی

علائم شایع در کل سوختگی ها:سردرد، تب، ضعف،  از حال رفتن،  نبض تند ف  پوست رنگ پریده و مرطوب ، لب ها و ناخن های آبی رنگ.

 

عوارض سوختگی

سوختگی درجه 3 شدیدترین و جدی‌ترین عوارض، مثل  عفونت، خونریزی و شوک، را به دنبال خواهد داشت که البته این بدان معنا نبوده  که سوختگی‌های جزیی درجه 1 و درجه 2 بدون عوارض میباشد و در هر سوختگی احتمال بروز عفونت به دلیل امکان‌پذیر شدن ورود باکتری از راه پوست متلاشی شده وجود خواهد داشت و عفونت جریان خون یا سپسیس نیز پی‌آمد اکثر موارد سوختگی‌های شدید میباشد که به شوک یا حتی مرگ افراد هم می‌انجامد.

کزاز نیز یکی از عوارض احتمالی ناشی از انواع سوختگی بوده ،  کزاز نیز مثل عفونت خون عفونتی باکتریایی است که بر سیستم عصبی اثر گذاشته و در نهایت به تشنج و گرفتگی و انقباض عضلات منجر میگردد و بر طبق قاعده‌ای کلی تمامی اعضاء خانواده باید باعث پیشگیری از ابتلا به این نوع عفونت هر پنج سال یک بار در برابر کزاز واکسینه گردند.

سوختگی‌ شدید با احتمال افت دمای بدن یا هایپوترمی و کاهش حجم خون یا هایپوولمی نیز همراه میباشد و در وهله نخست افت شدید دمای بدن یکی از عوارض دور از انتظار سوختگی به نظر رسیده  حال آن که در حقیقت از دست رفتن گرمای بدن در اثر سوختگی به بروز این عارضه دامن خواهد زده و کاهش حجم خون بدن نیز زمانی رخ می‌دهد که بدن در اثر سوختگی خون بسیار زیادی از دست خواهد داده.

یکی از عوارض مشترک تمام سوختگی‌ها به جا ماندن اثر زخم و سوختگی بوده و در سوختگی شدید با  تشکیل گوشت اضافه همراه میباشد که به بی‌رنگ شدن بافت همبند جای زخم روی پوست منجر میگردد. گوشت اضافه به خودی خود خطرناک نبوده، اما می‌تواند برای افراد آزاردهنده باشد.

 

درمان سوختگی

درمان مورد نیاز به شدت سوختگی در افراد  بستگی دارد،  سوختگی‌های سطحی را می‌توان به وسیله مسکن درمان نمود، در حالی که سوختگی‌های شدیدتر نیازمند درمان مداوم در مراکز سوختگی ویژه می‌باشند و قرار دادن در محل سوختگی زیر شیر آب می‌تواند به تسکین درد کمک نموده و آسیب را کاهش بدهد و  با این وجود تماس طولانی با آب ممکن است سبب سرمازدگی گردد که در سوختگی با ضخامت نسبی لازم است محل سوختگی را با آب و صابون شست‌وشو و سپس پانسمان نموده البته  مشخص نیست  که در مورد افرادی که دارا  آبله هستند باید چه اقدامی انجام بدهیم  ولی احتمالاً کار منطقی این است که به آن‌ها دست نزنیم تا خودبخود بهبود یابد.

معمولاً در سوختگی‌های نوع سوم به درمان‌های جراحی مثل  پیوند پوست نیاز میباشد و معمولاً سوختگی‌های وسیع نیازمند چندین مرحله تزریق میباشند، زیرا واکنش التهابی متعاقب سبب کم شدن محسوس جریان مویرگ و خیز می‌شود و رایج ترین مشکل در رابطه با سوختگی مربوط به عفونت میباشد.

اگرچه سوختگی‌های وسیع می‌توانند سبب مرگ شوند اما درمان‌های جدید که از سال ۱۹۶۰ ابداع شده‌اند به طور قابل توجهی مرگ ناشی از سوختگی را به ویژه در کودکان و نوجوانان کاهش داده ، پیامد دراز مدت سوختگی در مرحله اول به وسعت سوختگی و سن افراد نیز بستگی دارد.

 

درمان سوختگی سقف دهان

بافت سقف دهان لفراد تنها چند میلی متر ضخامت داشته، بنابراین نسبت به غذای داغ بسیار حساس میباشد ، میتوانید سوختگی دهان خود را با یک قاشق بستنی یا ماست یخ زده تسکین دهید. خنکی می تواند سب  تسکین موقت سوختگی گردد ،  سرکشیدن یک نوشیدنی خنک یا قرار دادن یک قطه یخ هم در دهان همان اثر را داشته  اما مراقب باشید یخ را قبل از آن که موجب درد شود از دهان خارج کنید.

اگر در اثر نوشیدن چای، شیر و یا سوپ داغ بافت داخلی دهان بسوزد مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه برای چندین بار آب سرد را در دها خود نگه داشته و غرغره نمایید و  استفاده از محلول آب و نمک نیز از جمله این  پیشنهادها ست که برای این کار نصف قاشق چایخوری نمک را در ۲۵۰ میلی لیتر از آب گرم حل نموده  و در دهان نگه بدارید و غرغره کنید که این کار بە تمیز و ضدعفونی کردن محیط دهان و همچنین درمان آن کمک می‌کند.

 

درمان سوختگی های درجه یک

برای درمان سایر سوختگی ها به پزشک مراجعه شود اما برای درمان سوختگی سطحی میتوان  برای  التیام سوختگی و بهبود سوختگی، می توان از شیوه های زیر برای کاهش درد و سوزش ناحیه سوخته استفاده کرد که میتوانید ناحیه سوخته را در آب سرد یا شیر سرد خوابانده و با این کار از ایجاد تاول جلوگیری کر.

روغن ویتامین E  را به صورت موضعی بر ناحیه سوخته بمالید، ویتامین A-Eخوراکی برای بهبود سوختگی بسیار مفید بوده و مالیدن سفیده تخم مرغ به ناحیه سوختگی نیز به کاهش درد کمک شایانی می کند و روند بهبود را تسریع می کند.برای کاهش درد ناشی از سوختگی، هرچه سریعتر بر روی ناحیه پیاز بمالید  این روش بسیار مفید و مؤثر است.

برای بهبود سوختگی، می توانید پماد مخصوصی را بعد از شستشوی ناحیه سوخته مورد استفاده قرار دهید. برای تهیه این پماد نیاز است در ابتدا مقداری پنبه را سوزانده و حاکستر آن را با روغن زیتون ترکیب نمایید و بر روی ناحیه سوخته قرار بدهید.

برای کاهش درد و سوزش ناشی از سوختگی مقداری سرکه رقیق (حل شده در آب) را بر ناحیه مالیده و همچنین از ترکیب عسل و روغن زیتون نیز می توان به همین منظور استفاده نمایید ، برای کاهش سوختگی های ناحیه دهان هم  می توانید مقداری نمک یا شکر را بر روی ناحیه سوخته بگذارید.

استفاده از ژل گیاه آلوئه ورا برای التیام سوختگی اما بشزطی که از سوختگی زمان زیادی نگذشته باشد بسیار مفید می باشد.

استفاده از گیاهان در طب سنتی: استفاده از برگ خشک شده درخت چنار  (Plantanus orientalis) که میتوان با این روش برگ ها را سائیده و روی موضع قرار دهید که  این دارو بطور کلی جهت خشک کردن زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از میوه نارس زیتون (Olea euroepea) که میتوان میوه ها را له کرده و بصورت ضماد در موضع استعمال کنید. این روغن در موضع سوختگی یا آفتاب زدگی مالیده میشود و این دارو علاوه بر این در مورد مارگزیدگی و گزش حشرات و همچنین درمان استسقا و آب آوردن نسوج بصورت موضعی مورد استعمال قرار خواهد گرفت.

پیاز (Allium cepa): پیاز را له کنید وبر  روی موضع قرار دهید.

روغن کنجد (Sesamum indicum را بلافاصله پس از سوختگی به محل سوختگی مالیده.

روغن تخم کتان (Linum usitatissimum)  در موضع استعمال گردد.

از سرشاخه گلدار یا برگ گیاه علف چای (هوفاریقون/Hypericumperforatum) میتوان بصورت پماد در موضع استفاده کرد.

 

درمان های خانگی سوختگی

برای درمان فوری  سوختگی سطحی می قطعه ای یخ را بر روی قسمت های متاثر به مدت چنددقیقه  قرار دهید.

میتوانید با مالیدن عسل و باند پیچی کردن ان  قسمت سوخته  و نیز برای کاهش درد و بهبود آن از این روش استفاده کرد.

مقدار زیادی ماست را بر روی سوختگی قرار داده  و بعد  از بیست دقیقه ان را بشورید و ماست علاوه بر خنک کردن درد را نیز تسکین می دهد و همچنین برای تسکین درد و درمان سوختگی، قسمت سوخته را به مدت  چند دقیقه در شیر پرچرب فرو ببرید.

سفیده تخم مرغ: برای  درمان سوختگی مفید است این روش  یکی از راه حل‌هایی بوده که از قدیم برای درمان سوختگی استفاده می‌شده و بسیار هم موثر میباشد ، بدین صورت که سفیده تخم مرغ را بر روی منطقه سوخته می‌گذاریم تا درد آن قسمت کاهش پیدا کند  و خیلی از افراد بر این باورند که استفاده از تخم مرغ می‌تواند از بروز تاول جلوگیری نماید و بعد از زدن سفیده تخم مرغ به محل سوختگی، می‌توانید محل را خشک کرده و اگر نیاز بود دوباره این روش را امتحان کنید.

برای درمان سوختگی های شدید از  روغن اسطوخدوس بر روی  محل سوخته استفاده  میشود.

بعد  از خوب شدن، محتویات کپسول ویتامین E را بر  روی قسمت مذکور سوخته شده بریزید تا از ایجاد لکه جلوگیری نماید ، کمی مایع ظرف شویی درد سوختگی را کاهش میدهد.

براساس تحقیقات انجام شده تنها اقدام سریعی که در مورد سوختگی از نظر علمی تایید شده این است که  استفاده از آب ولرم به مدت 15-10دقیقه در محل سوختگی  موثراست  و گفته میشود که اگر محل سوختگی به سرعت خنک گردد، ممکن است عمق و وسعت ضایعه درحد قرمزی و التهاب سطحی باقی مانده میشود و حتی تاولی هم نمیزند، این روش  از عمیق شدن سوختگی و نفوذ عامل آنمثل  آب جوش یا همین مواد داغ داخل غذا به لایه های زیرین پوست، جلوگیری میکند و همچنین  اگر محل سوختگی به سرعت خنک گردد، ممکن است که عمق و وسعت ضایعه درحد قرمزی و التهاب سطحی باقی بماند و حتی تاولی هم نزند ، البته این مساله به نوع سوختگی و ماده‌ای که سبب ایجاد چنین مشکلی شده  بستگی داشته .

استفاده از چای کیسه‌ای: چای کیسه‌ای خیس شده می‌تواند درد ناشی از سوختگی را کم نموده و همچنین تانین موجود در چای، بهبود دهنده آن بخش نیز می باشد. برای این کار چای کیسه‌ای را چند بار در یک لیوان آب سرد فرو ببرید و سپس آن را  بر روی قسمت سوخته پوست قرار داده و برای افتاب سوختگی هم این روش موثر است

سیب‌زمینی خام: برای این روش سیب‌زمینی خام را رنده کرده  و آن را فشار بدهید تا آبش در بیاید و سپس قسمت آسیب دیده پوست را با آن آب، آغشته نمایید وتوجه داشته باشید که  استفاده از این روش نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

سرکه:استفاده از سرکه یکی از روش‌های مناسب جهت تسکین درد سوختگی میباشد ، می توانید مقداری سرکه سیب یا سرکه سفید را بر روی محل آسیب دیده بریزید تا درد آن تسکین پیدا کند  و یا می توانید پارچه ای را به سرکه آغشته کرده  و آن پارچه را روی محل آسیب دیده گذاشته  تا درد ناشی از سوختگی تسکین پیدا نماید همچنین سرکه زخم را ضدعفونی کرده و از رشد باکتری ها بر روی ناحیه سوخته جلوگیری می کند.

جوش شیرین: برای درمان سوختگی مقداری جوش شیرین و آب سرد را باهم مخلوط کنید و خمیری  را که درست شده  آن را بر روی پوست خود بمالید که این روش به بهبود و تسکین درد ناشی از سوختگی کمک شایانی می‌کند و اگر نیاز شد چند بار از این روش استفاده کرده و در بین آن، محل سوختگی را خشک نگه بدارید.

ژل گیاه آلوئه‌ورا: برای درمان سوختگی برگ گیاه آلوئه‌ورا را تهیه نموده  و آن را از طول برش دهید و  برگ‌های گوشتالو را که برش میدهید  میبینید که ژل (ماده لزج)  از آن خارج شد ه، آن را سرد و یا هم بدون سرد کردنش بر  روی منطقه‌ای از پوست که سوخته است، بگذارید این ژل خاصیت ضد درد دارد و  به دلیل داشتن خاصیت ضد تورم می‌تواند مانع ورم و التهاب پوست نیز شود.

میتوانید با استفاده از ژل آلوئه ورا به طور  مستمر  سوختگی  را کاملا بهبود دهید. ژل آلوئه‌ورا غیر از ویژگی ضددرد و ضد التهاب، می‌تواند بازسازی سلولی انجام بدهد  و رشد سلول‌هایی را که عقب مانده‌اند را نیز بهبود ببخشد، یعنی سبب بهبود سریع تر زخم  نیز می‌شود.

 

درمان سوختگی با مواد دارویی

قبل  از رسیدن به مراکز درمانی، مقداری کرم زینک اکساید یا اکسید دوزنگ که احتمالا در تمام خانه‌ها وجود داشته باشد بر روی محل سوختگی زده تا عمق ضایعه در صورت امکان کاهش پیدا کند و  استفاده از پمادهای سوختگی حاوی روغن ماهی هم می‌تواند برای بهبود وضعیت بخشی از پوست که دچار سوختگی شده است، موثر و مفید میباشد. در این پمادها هم از زینک اکساید که ماده‌ای بسیار اثربخش، پوشاننده و ترمیم کننده بوده استفاده شده و معمولا این پمادها حساسیتی هم ایجاد نمی نماید.

اگر سوختگی سبب چسبیدن لباس یا زیورآلات فرد به پوست او شده باشد، فقط باید ناحیه را خنک نمود و از آن جا که احتمال آسیب بیشتر پوست سوخته با جداکردن نادرست لباس و زیورآلات چسبیده به آن وجود داشته باشد بهتر است که این کار در بیمارستان و به وسیله کادر درمانی انجام گردد.

 

درمان سوختگی که دچار تاول‌های پوستی شده

تاول ناشی از سوختگی ممکن است که  ظرف چند دقیقه یا حتی چند ساعت، بروز نماید و اندازه آن هم رفته‌رفته بزرگ‌تر گردد. کسانی  که دچار تاول شده اند این است که آن را نترکانند چون خود تاول، یک پانسمان کاملا استریل و طبیعی بوده و ترکاندن تاول سبب ایجاد زخم در ناحیه و افزایش خطر قرار گرفتن پوست در معرض عفونت‌های مختلف میگردد ، مگر اینکه مراقبت‌های درمانی بسیار شدید و دقیقی برای تمیز و استریل نگه داشتن آن قسمت از پوست انجام میشود. یعنی قسمت زیر تاول که بعد از ترکاندن و برداشتن پوست، حالا شبیه زخم شده باشد، باید هرروز با نرمال سالین شستشو داده  شود و دوباره تحت شرایطی کاملا استریل شده پانسمان گردد و  توصیه  میشود که تاول را نترکانید و در این حالت، می‌توان با روشی استریل و بهداشتی، آب داخل تاول را خالی نموده و اجازه دهید تا پوست تاول به عنوان یک پانسمان بیولوژیک خوب، روی محل سوختگی را بپوشاند که این کار در کنار مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی و مراقبت از زخم می‌تواند سرعت درمان و ترمیم سوختگی را بالاتر ببرد.

تاول هایی که به صورت اسکار و گوشتی درامده باشند با روشهایی مثل درم ابریژن ، با کمک لیزر و یا امواج رادیوفریکوئنسی (RF) ، بعضی پمادهای موضعی مانند فیبرینولیز ، تزریق استروئید و ... تلاش میشود اسکار ایجاد شده  باشد برطرف خواهد شد و برخی از انواع امواج لیزری تاثیر بسزایی را در درمان انواع متفاوت اسکار مخصوصا اسکار سوختگی داشته و مکانیزم عمل این لیزرها در ایجاد شوک گرمایی ناگهانی در عمق پوست (درم) و تحریک آن به کلاژن سازی می باشد

همچنین استفاده از محلول های خشک کننده مختلف مثل  پرمنگنات برای خشک و ضدعفونی کردن قسمت هایی از پوست که دچار تاول شده باشند زیر نظر پزشک معالج ضروری بوده و زمانی که سوختگی، مرطوب و دارای ترشح است، همیشه امکان ایجاد عفونت روی ضایعات و تشدید مشکل بیمار وجود داشته و  از این رو، شستشو، تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن ضایعات ناشی از سوختگی برای پیشگیری از عفونی شدن زخم ها تا بهبود و درمان آنها ضروری میباشد.

فیزیوتراپی  : این روش درمانی برای درمان بیمارانی به کار برده می‌شود که در ناحیه‌های بزرگی از بدن یا مفصل‌های اصلی دچار سوختگی شده‌اند سوختگی های درجه بالاتر  ،  سوختگی باعث سفت شدن پوست، تشکیل بافت همبند جای زخم و تغییرات دیگری میگردد  که حرکت آزادانه بخش‌هایی از بدن را دچار دشوار کرده و  پزشکان در طول فیزیوتراپی بهترین روش انجام تمرین‌ها را به بیمار آموزش داده  و به او کمک می‌کنند تا تونوس عضلانی را در دوران بهبود سوختگی حفظ نماید.درفیزیوتراپی عوامل زیر انجام میشود

ماساژ: ماساژ خون‌رسانی  را به ناحیه آسیب دیده افزایش می‌دهد و  میزان تشکیل بافت همبند جای زخم را کاهش خواهد داد و جای زخم ناشی از سوختگی را شل کرده و مانع انقباض یا جمع شدن آن میگردد و عملکرد مفاصل آسیب دیده را به حالت طبیعی خود برمی‌گرداند.

حمام گردابی:  مانند جکوزی، حمام پارافین و غوطه‌ور شدن در آب که این روش حرکت و توانایی حرکتی ناحیه‌های آسیب دیده را افزایش خواهد داد.

اشعه ماورا بنفش: این روش وضعیت کلی بیمار را به دلیل تحریک قدرت التیام‌بخشی بدن، غلبه بر عفونت کم کرده و آماده سازی ناحیه سوخته برای جراحی پلاستیک نهایی بهبود خواهد بخشید.

سرمای خشک: این روش در از بین بردن ورم بعد از عمل و یا ناشی از وارد شدن ضربه و صدمه مؤثر میباشد.

 

درمان سوختگی درجه 2

همان طور که گفته شده سوختگی درجه 2 عمیق‌تر و وخیم‌تر از سوختگی درجه 1 است، چرا که آسیب دیدگی از لایه سطحی پوست فراتر می‌رود و این نوع آسیب گسترده تاول زدن، قرمزی و زخم و التهاب شدید پوست را به دنبال خواهد داشت و سوختگی در نتیجه ترکیدن برخی از  تاول‌ها مرطوب به نظر می‌رسد.

از آن رو که چنین زخم‌هایی بسیار آسیب‌ پذیر هستند، پانسمان آنها جهت پیشگیری از عفونت باید مرتب عوض گردد و ضمناً تعویض پانسمان در التیام سریع‌ تر سوختگی نیز مؤثر بوده و بهبود برخی  از سوختگی‌های درجه 2 بیش از سه هفته طول می‌کشد، اما اکثر موارد سوختگی‌های درجه 2 بعد از سپری شدن دو تا سه هفته التیام پیدا میکند. هر چه وضعیت تاول‌ها بدتر و تعداد انان بیشتر شود، بهبود سوختگی زمان بیشتری را می‌برد و  در موارد حادتر برای ترمیم آسیب دیدگی ناشی از سوختگی انجام پیوند پوست ضرورت پیدا کرده و جراح در عمل پیوند زدن پوست، پوست سوخته را با پوست ناحیه سالمی از بدن جایگزین می نماید.

درمان: همان طور که در درمان سوختگی درجه 1 ذکر گردیده  قرار دادن پنبه بر روی سوختگی و استفاده از درمان‌های خانگی مجاز نمیباشد و سوختگی درجه 2 ملایم را می‌توان در مجموع با رعایت نکات زیر درمان کرد:

نگه داشتن پوست زیر آب سرد به مدت 15 قیقه یا بیشتر ، مصرف مسکن‌های غیرتجویزی مثل  استامینوفن یا ایبوپروفن ، استعمال پماد آنتی بیوتیک بر روی تاول‌ها و بااین حال درمان اورژانسی سوختگی ضرورت پیدا کرده مخصوصا  اگر سوختگی گسترده در ناحیه‌هایی رخ داده باشد مانند:صورت ، دست، باسن، کشاله ران و پا

 

درمان سوختگی درجه 3

سوختگی درجه 3 شدیدترین نوع سوختگی بشمار امده که با بیشترین میزان آسیب دیدگی در تمام لایه‌های پوست همراه میباشد و گاهی حتی به اندام‌های اصلی، گردش خون و استخوان‌ها صدمه زده و در نهایت به مرگ مصدوم می‌انجامد و تصور اشتباهی وجود دارد که سوختگی درجه 3 دردناک‌ترین نوع سوختگی بوده  اما در واقع میزان آسیب دیدگی در این نوع سوختگی آن قدر شدید و گسترده بوده  که احتمال داشته است  بیمار به دلیل صدمه دیدن عصب‌ها هیچ دردی را احساس نکندو سوختگی درجه سه  با توجه به دلیل سوختگی سبب تغییرهای ظاهری متفاوت در پوست شود:سفید و مومی شدن پوست ، سوختن و سیاه شدن پوست و به رنگ قهوه‌ای تیره درآمدن و همچنین برآمده و چرمی شدن پوست

هرگز سعی نکنید که  سوختگی درجه 3 را خودتان درمان نمایید و در مواجهه با این نوع سوختگی بی‌درنگ با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفته و  در مدت زمانی که منتظر دریافت درمان هستید، در صورت امکان محل سوختگی را تا سطح بالای قلب بلند کرده و  مطمئن شوید که هیچ پارچه و الیافی به سوختگی نچسبیده باشد و التیام یافتن سوختگی درجه 3 زمان‌بندی مشخصی نداشته است.

 

اشتباهات رایج برای درمان سوختگی

برخی  از افراد از کره برای سوختگی‌های کوچک در آشپزخانه استفاده نموده و  باید در نظر داشت که کره و مارگارین گرما را در خود نگه داشته و آسیب بیشتری را به پوست فرد می‌رسانند و  بنابراین هرگز از کره و روش‌های غیر علمی برای درمان سوختگی در منزل استفاده ننمایید.

استفاده از خمیردندان نه تنها کمکی به ترمیم سوختگی نکرده  بلکه گاهی اوقات سبب  آلرژی و ایجاد مشکلات بیشتری نیز می‌شود.