یبوست در دوران بارداری گرداوری شد

یبوست در دوران بارداری

 

معمولا یکی از عوارض شایه در دوران بارداری وجود یبوست می باشد. خانم های باردار در دوران بارداری خود از ابتدا تا انتها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند ، اما در بین مشکلات شایع یبوست با درد و ناراحتی مضاعف تر خود را نشان می دهد. همانطور که می دانید یبوست های درمان نشده می تواند عوارضی همچون شقاق یا بواسیر را به دنبال داشته باشد. این یبوست ها معمولا به دلیل پارگی های پی در پی در انتهاب مقعد خونریزی هایی را در زن باردار به وجود می آورند که معمولا با خونریزی های حین بارداری اشتباه گرفته شده و منجربه استرس های شدید در وی خواهد شد.

یبوست در دوران بارداری معمولا در اواخر بارداری به زن باردار تحمیل می شود. زیرا در این دوران جنین در داخل رحم بزرگتر از ماه های قبل است و همین امر منجربه خواهد شد تا فشار بر روی روده ها بیشتر شده و راه اصلی برای دفع مدفوع نیز کمتر از حالت عادی شود. این تغییر در حرکات روده ای زن باردار تأثیرگذار بوده و منجربه سفت شدن مدفوع در داخل روده ها خواهد شد که در نتیجه دیرتر از زمان معمول به بیرون راه پیدا می کند.

برخی از زنان به دلیل کم خونی هایی پی در پی که در ابتدای بارداری دارند باید از قرص های آهن و اسید فولیک نیز بهره ببرند. معمولا استفاده از این قرص ها در دوز معمول عوارض زیادی نخواهد داشت ، اما زمانی که دوز فراتر رود قطعا با عوارض نیز همراه می شود. یکی از عوارض بسیار مهم یبوست در دوران بارداری می باشد. یبوست در بارداری باید هرچه سریع تر با مشورت پزشک رفع شود در غیر این صورت می تواند مشکلاتی را حتی پس از زایمان برای فرد پدید آورد. در اغلب موارد شقاق و بواسیر به وجود آمده در طی بارداری پس از زایمان هم ادامه دار می شود که با درد و ناراحتی بسیاری همراه خواهد بود.

با مصرف میوه و سبزیجاتی که نفخ زیادی نداشته باشند تا حدودی می توان حرکت روده ها را توسط فیبر اضافی کمی سرعت بخشید. همچنین پیاده روی سبک و منظم و ورزش کردن از دیگر راه ها برای بهبود عملکرد روده ها خواهد بود. همچنین مصرف آب زیاد در دوران بارداری یکی دیگر از راه های پیشگیری یا بهبود یبوست در زن باردار می باشد. این سه روش هیچ نوع عارضه ای را به دنبال نداشته و یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری و حتی درمان به شمار می رود. یبوست های مزمن در زنان باردار با مشورت پزشک درمان خواهد شد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

مطالب مرتبط:

بارداری پوچ