ام اس در بارداری گرداوری شد

ام اس در بارداری

 

ام اس بیماری مربوط به سیستم عصبی بدن می باشد. ضعف در سیستم عصبی خود عاملی برای بروز مشکلات مختلف از نظر تعادلی و حرکتی خواهد بود ، اما این عامل مانعی برای بارداری محسوب نمی شود. بیماری ام اس بیماری است که برخلاف تصور بسیاری از افرادی یک مانع برای بارداری محسوب نشده و فرد با رعایت شرایط خاص و به دور از استرس می تواند بارداری موفقی را حتی با وجود این بیماری داشته باشد.

بیماری ام اس در بارداری نیازمند آن است که یک خانم باردار در وقت های تعیین شده برای چکاپ های دوره ای خود به نزد پزشک مربوطه مراجعه نماید تا وجود و یا عدم وجود عاملی خطرساز برای سلامتی جنین در این شرایط به او گوشزد شود. بیماری مورد نظر در ماه های ابتدایی بارداری تا حدی خفیف خواهد شد که می تواند به حالت کاملا خاموش تبدیل شود ، این حالت ، حالتی است که فرد احساسی از بیماری ندارد اما عامل بیماری زا در بدن او موجود بوده و در صورت فراهم بودن شرایط لازم می تواند به حالت وخامت تبدیل شود.

اما پزشکان متخصص مغز و اعصاب به این موضوع اشاره دارند که یک خانم باردار پس از طی مراحل زایمان خود به دلیل فشاری که بر روی سیستم ایمنی و عصبی او وارد می شود مستعد مبتلا شدن به شکل شدیدتری از بیماری خود می باشد. سه ماه پس از زایمان طلایی ترین دوران برای بیماری ام اس می باشد که می تواند بر توانایی این بیماران تأثیر مخربی داشته باشید. بنابراین یک مادر باردار باید احتمال چنین ناتوانی را برای پس از زایمان خود دور از انتظار ندارد و تا حد امکان استرس را از خود دور کند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته علت این تغییر بیماری ام اس در بارداری در نتیجه ترشح هورمون های مختلف می باشد. هورمون هایی که در طی دوران بارداری بخصوص ماههای اولیه به میزان بیشتری ترشح می شوند منجربه به ایجاد یک حالت متعادل برای این بیماری می شوند ، اما عکس این موضوع برای پس از زایمان با ترشح هورمون های مربوط به افزایش شیر رخ می دهد. در هر صورت از ابتدا تا ماه های پس از زایمان یک مادر مبتلا به بیماری ام اس باید تحت نظر پزشک معالج خود قرار گیرد و از تجویزهایی که برای کنترل او در این شرایط بحرانی صورت می گیرد به نحو احسن بهره ببرد تا جنین و در نهایت فرزندی سالم را در آغوش داشته باشد.

 

مطلب مرتبط:

ویار بارداری