خواص ، طبع ، مضرات و طریقه مصرف جو دوسر گرداوری شد

خواص ، طبع ، مضرات و طریقه مصرف جو دوسر

 

جو دوسر

جو دوسر یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی مصرف می شود و دارای مشخصات زیر است؛

جو دو سر گیاهی است علفی به ارتفاع تا یک متر یا بیشتر، دارای میوههای شبیه به جو و منتهی به دو نوک باریک.

- دو نوع می باشد که بنام بهاره (معتدل)و پائیزه (کمی خشک) و به محل کاشت آن بستگی دارد

- مصرف این غله در حفظ تعادل قند و انسولین خون اثر مفیدی دارد، زیرا هضم نشاسته را کند کرده و و عوارض ناشی از افزایش گلوکز خون که پس از خوردن غذا در این بیماران ایجاد می شود را کاهش می دهد.

- ترشح آهسته انرژی موجود در جو دوسر ، به دلیل کربوهیدرات های پیچیده آن ، به تثبیت سطح قند خون کمک می کند،

* نامهای دیگر یولاف ، به انگلیسی Oat ، نام علمی Avena sativa

 

خواص جو دوسر

1- دارای نوع خاصی از آنتی اکسیدان ها به نام " اونانترامید "ها، Avenanthramide ، است که از ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری می کنند.

2-در پایین آوردن فشار خون موثر بوده و احتمال سکته قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

3- حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین E ، منیزیم و منگنز است که سبب سلامتی قلب می شوند و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند.

4- ضد افسردگی، ضد التهاب، ضد پروستاگلاندین، ضد ویروس، مقوی قلب، مقوی اعصاب، هضم کننده، ادرار آور، ملین، قارچ کش، محافظ کبد، کاهنده اسید اوریک خون، محرک سیستم ایمنی بدن، تسکین دهنده و محافظ استخوان.

5- استفاده مداوم از این گیاه احتمال ابتلای فرد به انواع سرطان ها به ویژه سرطان معده، سرطان روده سرطان های هورمونی از جمله سرطان سینه ،سرطان رحم ،سرطان آندومتر و سرطان پروستات می کاهد و در کیفیت خواب موثر می باشد.

6- جو دو سر باعث می شود بدن برای تامین سوخت ماهیچه ها با سرعت بیشتری چربی (تری گلیسیرید و کلسترول) سوزی کند ، این امر اجازه می دهد تا گلیکوژن ذخیره شده در کبد و ماهیچه ها برای استفاده های بعدی حفظ و نگهداری شود.

7- به دلیل دارا بودن فیبر زیاد باعث کاستن از چربی خون ، کلسترول ، کبد چرب و درمان چاقی می باشد.

8- فیبر نامحلول آن عبور مواد غذایی را در مسیر گوارش سرعت بخشیده و به درمان یبوست کمک می کند.

9- فیبر بتا گلوکان موجود در آن باعث کاهش کلسترول و خطر گرفتگی عروق کرونر قلب می شود و به همراه سیستم واکنش ایمنی بدن به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک می کند.

10- با جذب آب فراوان باعث نرمی مزاج شده و فعالیت روده ها را بالا می برد و از ابتلا به بیماریهایی مانند هموروئید یا بواسیر جلوگیری کرده و درمان بواسیر می باشد.

11- برای کمک به درمان حصبه یک کیلو جوی سفید را در 3 کیلو آب بجوشانید و کف روی آن را مرتب بگیرید و در ظرفی ذخیره کنید . آنقدر بجوشانید که دیگر آب نداشته باشد،سپس کف‏ها را روی یخ گذارده تا خنک شود و به مرور به بیمار بخورانید و خود جوها را 3 ساعت بر سر او بگذارید.

12- مقداری گندم و یک مشت از جو دوسر را بر روی صفحه فلزی داغ می‏ گسترانند، سپس مایعی را که تدریجا از آنها خارج می‏ شود ، آنرا با انگشت جهت رفع بیماریهای جلدی اطفال خصوصا سودا ، روی پوست ماساژ دهید.

13- جوشانده گندم، مخلوط با غلاتی نظیر جو و جو دوسر پرک، در تقویت اطفال اثر بسیار خوبی دارد.

14- مصرف این غله در حفظ تعادل انسولین خون اثر مفیدی دارد و به بیماران دیابتی توصیه می شود.

15- برای کاهش درد زونا : در وان‌ آبی‌ بخوابید که‌ به‌ آن‌ نشاسته‌ ذرت یا پودر جو دوسر پرک اضافه‌ شده‌ باشد.

16 - چربی های ناخواسته کلسترول خون را از بین برده و مقادیر زیادی از کربوهیدرات ها را فراهم می کند.

17- ذخایر انرژی بلند مدتی را فراهم می سازد که منجر به افزایش سطح عملکرد ورزشکاران می شود.

18- سوخت و ساز بدن را به طور مطلوبی تغییر داده و مصرف آن ، 45 دقیقه تا 1 ساعت قبل از انجام ورزش های شدید ، کارایی بدن را افزایش می دهد.

 

طبع جو دوسر

جو دو سر از نظر طب قدیم ایران معتدل است یعنی نه سرد است و نه گرم . البته عده ای عقیده دارند که این گیاه کمی خشک است .

 

مضرات جو دوسر

سردی غیر سیال داشته و برای تومورهای سرد مضر است.

 

طریقه مصرف جو دوسر

صحیح ترین روش استفاده از حبوبات ترکیب آن ها با یکدیگر به نسبت درست است بهترین روش طبخ حبوبات استفاده از آرام پز و یا پخت با حرارت کم است

علاوه بر این سبوس جو دوسر سرشار از پروتئین است. می توانید از این ماده غذایی در تهیه کیک، بیسکویت، مافین، خمیر پیتزا و غیره استفاده کنید.

از عصاره نوعی جو دو سر در طب سنتی آیورودا جهت ترک اعتیاد تریاک استفاده می شده است.

جوشانده آرد و دانه های جو دوسر پرک که صبح ناشتا به مقدار 2 تا 3 فنجان به مدت 2 تا 3 روز مصرف می شود اثر ملین داشته، درمان یبوست و از طرف دیگر درمان بواسیر می باشد.

تهیه چای:

دانه های جو دو سر را با آسیاب خرد نموده، یک لیوان آب جوش را به سه گرم از آن اضافه میکنیم و 20 دقیقه صبر میکنیم تا محلول دم بکشد.

پس از آن محلول را صاف کرده و بدون قند و یا با شیرینی کم مصرف میکنیم. این عمل میتواند چندین بار در روز تکرار شود.

بسته به میزان حساسیت افراد مبتلا به سلیاک ، میزان بسیار کم گلوتن موجود در آن در برخی از این بیماران می تواند حساسیت زیادی ایجاد کند.

در کاه گیاه خشک شده حدود دو درصد سیلیس وجود دارد که این میزان در خاکستر آن به 70- 55 درصد میرسد.

فلزات با ارزش دانه در مقایسه با بقولات دیگر بیشتر است. آهن به میزان حدود 39 میلی گرم، منگنز 5/8 میلی گرم و روی 2/19 میلی گرم در هر کیلو دانه خشک آن موجود میباشد.

سوپ و یا صبحانه جو دو سر تهیه شده با آب و بدون مواد شیرین کننده همچون قند و شکر ، موجب می شود دونده ها سریع تر و به مدت طولانی تری بدوند.

سبوس جو دوسر نیز، صبحانه ای خوشمزه و آسان است که بدن شما را پس از یک خواب خوب شارژ کرده و انرژی مورد نیازتان را تامین می سازد.

سبوس جو دوسر را با آب یا شیر مخلوط کرده و مقداری آجیل و یا میوه خشک یا تازه را به آن اضافه کنید.